Problematyka zachowania się w sytuacjach zagrożenia z uczniami SP nr 63
Naczelnik Wydziału Prewencji KP Bydgoszcz-Szwederowo kom. Kamila Mocarska – Wielgosz wraz z mł.asp. Adrianem Cieślewicz i sierż. Kasjanem Śmigielskim z Zespołu Profilaktyki Społecznej, Nieletnich i Patologii rozpoczęli nowy cykl zajęć, w których udział wzięli uczniowie VII klasy Szkoły Podstawowej nr 63 przy ul. Goszczyńskiego 3 w Bydgoszczy. Policjanci przeprowadzili trwającą dwie godziny lekcyjne pogadankę oraz ćwiczenia praktyczne związane z problematyką bezpiecznego zachowania się w sytuacjach zagrożenia życia lub zdrowia.
W zakresie szeroko rozumianego bezpieczeństwa w szkole i na wakacjach, postawiono na nowatorską pogadankę utworzoną, na podstawie autorskiego konspektu KP Bydgoszcz-Szwederowo. W trakcie spotkania z uczniami funkcjonariusze omówili problematykę odpowiedniego zachowania się w niebezpiecznych sytuacjach zarówno w szkole jak i poza nią. Poddali analizie niewłaściwe zachowania w warunkach zagrożenia takie jak np. podchodzenia do miejsca zdarzenia, obserwowanie i nagrywanie działań służb ratunkowych, przeszkadzanie w tych działaniach, narażanie się na niebezpieczeństwo. Goście przeprowadzili ćwiczenia praktyczne polegające na wzywania pomocy, uczniów zachęcano do głośnego wołania o pomoc. Dopiero w trakcie zajęć okazało się jak trudne jest to zadanie, przełamać się przed klasą i krzyczeć ile sił. Następnie policjanci zaprezentowali i omówili film pt. „Wtargnięcie napastników do szkoły”, przedstawiający uzbrojonych agresorów pozorujących wtargnięcie do jednej z warszawskich szkół. W nawiązaniu do przedstawionego materiału omówili procedury uciekaj, schowaj się, walcz.
Praktyczna część zajęć polegała na pozorowanym wtargnięciu napastników do szkoły, próbie barykadowanie sali, ustawianiu zapory i chowaniu się. Pozorantami byli wyłącznie uczniowie VII klasy, którzy dobrowolnie wyrazili chęć przystąpienia do ćwiczeń, a nad ich bezpieczeństwem przez cały czas czuwali funkcjonariusze oraz grono pedagogiczne szkoły. Młodzież była zachęcana do wykazania własnej inicjatywy podczas zajęć m.in. do barykadowania drzwi, uniemożliwiając sprawcy dotarcie do sali lekcyjnej. Zachowanie, a także pomysłowość młodzieży zaskoczyła prowadzących i wywarła na nich bardzo duże wrażenie.
Należy dodać, iż powyższe zajęcia zostały przeprowadzone za zgodą dyrekcji szkoły i spotkały się z dużą aprobatą wśród uczniów i nauczycieli. Ponadto wyrażono zdecydowaną chęć do kontynuowania cyklu takich spotkań w najbliższej przyszłości.