"Jestem bezpieczny - umiem pomagać innym"
Rozpoczął się pierwszy etap II edycji programu profilaktyczno-prewencyjnego dla uczniów V i VI klasy Szkół Podstawowych z Bydgoszczy i powiatu bydgoskiego...
„Jestem bezpieczny - umiem pomagać innym”
Współorganizatorami projektu są: Wydział Edukacji Urzędu Miasta w Bydgoszczy, Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy, Starostwo Powiatowe w Bydgoszczy, Związek Harcerstwa Polskiego, Maltańska Służba Medyczna Oddział w Bydgoszczy, Żandarmeria Wojskowa Oddział w Bydgoszczy
Miejsce realizacji: Szkoły Podstawowe na terenie miasta Bydgoszcz i powiatu bydgoskiego, ośrodek Związku Harcerstwa Polskiego w Krówce Leśnej.
Ukoronowaniem zmagań uczestników jest wspólna zabawa oraz moc atrakcji przygotowanych przez organizatorów projektu. Dla najlepszych drużyn przewidziane są atrakcyjne nagrody, które są fundowane przez wójtów, burmistrzów oraz Wydział Edukacji Urzędu Miasta Bydgoszcz.
Turniej „ JESTEM BEZPIECZNY – UMIEM POMAGAĆ INNYM”, organizowany jest w szkołach podstawowych dla uczniów klas V i VI.
Celem turnieju jest podnoszenie świadomości i działanie na rzecz poprawy stanu bezpieczeństwa poprzez nabywanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach np. ( wypadki komunikacyjne, zabawy w domu, w szkole, nad wodą ) poprzez:
1.popularyzowanie przepisów i zasad bezpiecznego poruszani się po drogach,
2.kształtowania partnerskich zachowań wobec innych osób,
3.popularyzowania podstawowych zasad i umiejętności udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej,
4.wyuczenie umiejętności właściwej reakcji w przypadku różnorodnych zdarzeń losowych dotyczących sfery bezpieczeństwa.
1.Organizatorami konkursu są:
Komenda Miejska Policji w Bydgoszczy
Związek Harcerstwa Polskiego – Chorągiew Kujawsko - Pomorskiego;
Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Bydgoszczy;
Stowarzyszenie Maltańska Służba Medyczna Oddział Bydgoszcz;
Żandarmeria Wojskowa;
dyrektorzy szkół podstawowych w Bydgoszczy i powiecie bydgoskim.
2.Uczestnicy konkursu:
uczniowie szkół podstawowych klas V i VI w Bydgoszczy i powiatu bydgoskiego
3.Konkurs składa się dwóch etapów:
eliminacji szkolnych;
finału.
I.ETAP SZKOLNY.
1.Etap szkolny organizują i przeprowadzają Szkolne Komisji Konkursowe powołane przez Dyrektora Szkoły.
2.Do Finału Komisja Szkolna tworzy trzyosobowe drużyny danej szkoły reprezentujące ją w dalszym etapie .
3.Każdy uczestnik eliminacji szkolnych rozwiązuje test.
4.Test składa się z 35 pytań:
17 pytań – dotyczących zasad i przepisów z zakresu ruchu drogowego
8 pytań – dotyczących zasad udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej
5 pytań – dotyczących Ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich
5 pytań – dotyczących pracy w Policji
Test opracowuje ORGANIZATOR, który jest przekazany wraz z regulaminem konkursu.
W teście prawidłowa jest tylko jedna odpowiedź ( test jednokrotnego wyboru). Podczas rozwiązywania testów należy stosować tzw. arkusz odpowiedzi, na których przy kolejnym numerze pytania zaznacza się wybraną odpowiedź znakiem ‘’X” odpowiedź uznaną przez uczestnika za prawidłową. Dopuszcza się możliwość poprawienia trzech odpowiedzi.
Czas rozwiązywania testu nie może przekraczać 45 minut.
Uczestnicy, którzy rozwiązali test przed upływem 45 minut przekazują arkusz odpowiedzi przewodniczącemu i za jego zgodą opuszczają salę, a test zatrzymują do swojej dyspozycji. Po zakończeniu etapu szkolnego przewodniczący wywiesza arkusz z prawidłowymi odpowiedziami na tablicy wyników.
5.Etap Szkolny należy przeprowadzić do dnia 09 kwietnia 2010 r.
6.Do Finału reprezentantów szkoły zgłasza pisemnie Dyrektor Szkoły na adres Związku Harcerstwa Polskiego ul. Dworcowa 56, 85 – 010 Bydgoszcz w terminie od dnia 09 kwietnia do dnia 13 kwietnia 2010r.
7.W FINALE może wziąć udział 30 drużyn, o kwalifikacji decydować będzie liczba punktów i kolejność zgłoszeń.
8.Niezależnie od powyższych kwalifikacji co najmniej jedna drużyna z gminy zostanie zakwalifikowana do udziału w finale.
II.ETAP - DWUDNIOWY BIWAK W KRÓWCE LEŚNEJ.
1.W finale biorą udział uczniowie wytypowani w eliminacjach szkolnych.
2.Organizatorem finału jest Komenda Miejska Policji w Bydgoszczy, która powołuje pięcioosobową komisję złożoną z przedstawicieli pozostałych instytucji organizujących turniej.
3.Dokumentację finału prowadzi Komisja . Na dokumentację składają się:
- lista członków komisji;
- protokół z eliminacji szkolnych;
- karty prac z wykonanych zadań;
- lista uczestników zgłoszonych do konkursu.
4.Finał odbywa się na podstawie wykonanych zadań w 15 punktach podczas biegu patrolowego.
Każda drużyna otrzyma trasę biegu z zaznaczonymi punktami, w których będzie miała do wykonania zadania praktyczna dot. m. in. udzielenia pierwszej pomocy, prawidłowej reakcji na zdarzenie w ruchu drogowym, przygotowanie algorytmu postępowania podczas akcji ratunkowej na wodzie, strzelanie z łuku, wiatrówki, rzut gumiakiem na odległość, bieg z przeszkodami z wyposażeniem itp.
5.Konkurs odbywa się w warunkach kontrolowanej samodzielności.
6.Na wykonanie zadań zawodnicy mają około 6 godzin.
7.Po sprawdzeniu prac i ustaleniu liczby punktów zdobytych przez poszczególnych zawodników, złożenia podpisów przez sprawdzających, komisja sporządza protokół i podaje wyniki do wiadomości publicznej.
8.Finał odbędzie się w dniach 20 – 21 maj 2010r. w Krówce Leśnej gmina Koronowo.
III.USTALENIA KOŃCOWE.
1.Postanowienia regulaminu obowiązują organizatorów i uczestników eliminacji wszystkich etapów turnieju.
2.Interpretacji regulaminu w kwestiach spornych dokonuje właściwa komisja konkursowa.
3.Podczas Finału w Krówce Leśnej każdej drużynie towarzyszy opiekun ze szkoły.
4.Organizatory zapewniają zakwaterowanie i wyżywienie dla drużyn i jej opiekuna.